Vakantie - Reisverslag uit Cambridge, Verenigde Staten van Hendri en Aleida - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Cambridge, Verenigde Staten van Hendri en Aleida - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Aleida

Blijf op de hoogte en volg Hendri en Aleida

21 Juli 2016 | Verenigde Staten, Cambridge

Deze weblog wordt geschreven vanuit de White Mountains (in de staat New Hampshire) waar we vandaag zijn neergestreken voor een paar dagen vakantie. Het plan is om aanstaande zaterdag weer naar huis te gaan, want volgende week maandag beginnen we allebei (weer) met werken. Ik, Aleida, begin dan weer na twee weken vakantie, en Hendri gaat beginnen aan zijn nieuwe baan!

Na vele maanden zoeken had Hendri ineens bij twee bedrijven tegelijkertijd serieuze sollicitatiegesprekken, en moest hij zelfs nog even wachten met reageren op het aanbod van het ene bedrijf totdat hij ook van het andere bedrijf had gehoord. Uiteindelijk kreeg Hendri van beide bedrijven een baan aangeboden, maar het ene aanbod was duidelijk veel beter dan het andere, dus de keuze was snel gemaakt. Hendri gaat bij Philips werken, bij een onderdeel dat apparatuur maakt voor het maken van hartfilmpjes. We zijn er super blij mee dat hij nu ook eindelijk een baan heeft, en het is ook nog in zijn eigen vakgebied! Ik zal (als echte leek ;-) een beetje proberen uit te leggen wat Hendri gaat doen. Omdat Philips medische apparatuur maakt, moeten ze aan allerlei procedures en regels voldoen, en moet het ook precies duidelijk zijn welk apparaat wanneer en waar gemaakt is (zodat ze dat nog kunnen achterhalen als er later iets mis blijkt te zijn). Tot nu toe houdt het bedrijf daar allerlei gegevens over bij in het welbekende Excel. Nu hebben ze net een nieuw productiesysteem in gebruik genomen, dat veel meer dingen gaat registreren die voor hen interessant zijn. Daarbij hebben ze ook nieuwe ‘Business Intelligence’ (Hendri’s vakgebied) software, waarmee je veel mooier en beter inzicht kunt krijgen in je gegevens dan via Excel. Die software kan bijvoorbeeld automatisch op basis van gegevens uit je productiesysteem grafieken en tabellen produceren die laten zien hoe goed je productie werkt. Eén probleempje, of eigenlijk juist niet: er is bij dat onderdeel van Philips niemand dat verstand heeft van die Business Intelligence software. Gelukkig heeft Hendri dat juist wel. Hij gaat Philips dus helpen om de dingen die ze momenteel nog in Excel doen, voortaan bij te gaan houden via die nieuwe Business Intelligence software. Ook gaat hij samen met hen bedenken in welke dingen ze nog meer inzicht zouden willen hebben via die nieuwe Business Intelligence software, nu hun nieuwe productiesysteem veel meer gegevens registreert. En tot slot heeft Hendri de schone taak om zichzelf overbodig te maken: hij moet iemand bij Philips gaan opleiden zodat ze na zijn vertrek zelf met die software kunnen gaan werken. Al met al lijkt het erop dat Hendri ongeveer een jaar lang aan de slag kan bij Philips, dus heel fijn!

Omdat Hendri’s werk ongeveer drie kwartier rijden (zonder file…) bij ons vandaag is, volgde meteen na het aanbod van die baan de volgende grote ontwikkeling: we hebben een auto gekocht. Ik mocht functioneren als testchauffeur voor de proefritjes; best leuk! :-) Na drie proefritjes waren we eruit en hadden we onze auto gevonden. Dat is inmiddels 2,5 week geleden, maar helaas hebben we de auto nog steeds niet. Hij is deze week wel aangepast, zodat Hendri er ook in kan rijden. Het enige waar we nu nog op wachten, hoe suf ook, is de ‘title’. Dat is het officiële papierwerk dat je moet aanvragen bij de Massachusetts Registry of Motor Vehicles. Blijkbaar zat dat nog niet bij onze auto, en heeft de dealer dat ook niet eerder geregeld, hoewel de auto daar al een aantal maanden op een koper stond te wachten… Nu moet de auto bij de dealer blijven staan en mogen wij hem pas ophalen als het papierwerk er is. En niemand weet wanneer dat zal zijn. We hopen nog steeds dat het voor het einde van deze week rond is, zodat Hendri aanstaande maandag in onze eigen auto naar zijn werk kan. Zo niet, dan mag Hendri op kosten van de dealer een aangepaste auto huren, dus dan kan hij gelukkig nog steeds bij zijn werk komen. Openbaar vervoer is geen optie, want dat duurt drie uur (enkele reis). Op z’n Amerikaans: zodra je enigszins buiten de stad komt heb je echt een auto nodig.

Eigenlijk had Hendri nog wel één of twee weken eerder mogen beginnen aan zijn baan, maar ik had al vakantie gepland van 8 tot en met 24 juli. Het was helemaal mooi dat Philips zo schappelijk was om Hendri die twee weken ook nog ‘vrij’ te geven, zodat we nog samen vakantie kunnen vieren! Vorige week, tijdens onze eerste vakantieweek, hadden we bezoek van mijn zusje. Eerst is ze een paar dagen bij ons geweest in Boston, en vervolgens zijn we met z’n drieën naar New York (City) geweest. Heel leuk! We zijn bij het Vrijheidsbeeld en op Ellis Island geweest, en hebben zodoende van alles geleerd over de immigranten die via New York naar de Verenigde Staten kwamen. Ook hebben we het indrukwekkende monument en museum bezocht dat herinnert aan de aanslagen op 11 september 2001. Daarnaast hebben we van de stad en haar skyline genoten. We hebben bovenop een aantal wolkenkrabbers gestaan met fantastisch uitzicht, en we hebben een cruise gedaan om de stad vanaf het water te bekijken.

Geheel in tegenstelling tot het drukke en dynamische New York, brengen we onze laatste vakantiedagen samen door in de rust en stilte van de White Mountains. (Alhoewel, nog steeds behoorlijk toeristisch in de zomer. ;-) Terwijl ik deze weblog typ zit Hendri uit te zoeken wat we de komende dagen kunnen gaan doen, en hij meldt net dat er hier ook rolstoelvriendelijke wandelroutes zijn :-D. Kortom: nog even een paar dagen genieten, en dan allebei aan het werk!

Hartelijke groeten vanaf ons vakantieadres, en voor zover nog van toepassing: jullie ook een fijne vakantie gewenst!

• 21 Juli 2016 - 07:59

Maartje:

Gefeliciteerd met je baan Hendri!! Veel succes en geniet nog even van de vakantie! :)

• 21 Juli 2016 - 08:46

Rina:

Wat fijn dat hendri een baan heeft gevonden!!! Dat scheelt weer een hoop onrust. Succes en geniet nog naar even lekker van jullie vakantie.

• 22 Juli 2016 - 08:29

Ingeborg:

Goed om te horen dat jullie lekker op vakantie zijn, en helemaal dat Hendri een baan heeft! Is het bij jullie ook zo warm? Hier afgelopen dagen boven de 26 graden, een sauna in het kantoor. Zelfs Nardo heeft een korte broek aan ;) groetjes, Ingeborg

• 25 Juli 2016 - 20:05

Ellen:

Ik hoop dat de laatste paar dagen van jullie vakantie ook nog lekker genieten waren. Leuk om te lezen dat Hendri nu een collega is! Gefeliciteerd!

• 25 Juli 2016 - 21:14

Josien:

Gefeliciteerd met je baan, Hendri! Jullie vakantie klinkt ook goed. Hopelijk lekker genoten. Werkse allebei nu (weer).

• 05 Augustus 2016 - 14:19

Sanne:

Wat leuk om weer iets van jullie te horen!! En gefeliciteerd Hendri, met je baan!! Heel mooi! En ook precies je eigen vakgebied :) Geniet van jullie laatste paar daagjes vakantie!